1
گروه مدیریت، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران
2
گروه MBA، واحد بین المللی قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیرۀ قشم، ایران.
چکیده
در عصر فرا اطلاعات، رسانههای جمعی تأثیر قابل توجهی روی مخاطبان میگذارند. در این میان کودکان بیشتر در معرض این تأثیرات هستند. در واقع تبلیغات با ویژگیهای خاص خود، قادر به تأثیرگذاری غیر قابل انکار، بر کودکان و نوجوانان است. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر تبلیغ در حوزۀ کودکان بر تغییر الگوهای رفتاری آنها با در نظر گرفتن محیط زندگی و تحصیلی آنان (در نقش تعدیلگر) است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجویان، مشاوران روانشناسی و استادانی است که فرزند بین 5 تا 10 سال دارند و نمونۀ آماری آن 185 نفر انتخاب شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Smart-PLS انجام شده و نتایج حاصل از بررسی فرضیةهای تحقیق نشان داد که چهار ُبعد تبلیغات در زمینۀ کودکان ( استفاده از شخصیتهای محبوب، وجود رنگ و موسیقی شاد، به تصویر کشیدن روابط میان اعضای خانواده و به تصویر کشیدن شرایط مختلف زندگی) بر تغییر الگوهای رفتاری کودکان تأثیر گذاشته است