کارکرد رسانه‌های اجتماعی در ایران /نوشته :حسن بشیر , محمد صادق افراسیابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

در این مقاله تلاش شده است تا از طریق مطالعۀ پیمایشی میان اعضای بزرگ‌ترین جامعۀ مجازی ایرانیان (کلوب) کارکرد اصلی رسانه‌های اجتماعی در بین کاربران ایرانی مشخص گردد و به این سؤال پاسخ داده شود که چه اقشاری بیشتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بیشترین استفاده ایرانیان از رسانه‌های اجتماعی شامل چه مواردی است؟ در همین راستا، برای سنجش جایگاه رسانه‌های اجتماعی عصر حاضر در زندگی افراد و تعیین کارکردهای اصلی رسانه‌های مذکور، از روش پیمایش اینترنتی و ارسال پرسشنامه به‌صورت برخط (آنلاین) برای کاربران فعال جامعه مجازی ایرانیان به‌عنوان پرمخاطب‌ترین رسانۀ اجتماعی ایران بر اساس آمار الکسا[i] استفاده شده است. بنابراین، با هدف جمع‌آوری 380 پرسشنامه تکمیل‌شده و قابل استفاده، طی مدت دو ماه در زمان‌های مختلف روز شامل ساعت یک بامداد تا هفت صبح، هفت صبح تا دوازده ظهر، دوازده تا چهار بعد از ظهر، چهار بعد از ظهر تا هشت شب، هشت شب تا یک بامداد، 9000 درخواست به اعضای برخط کلوب ارسال شد. یافته‌های مبتنی بر پاسخ مشارکت‌کنندگان در پژوهش نشان می‌دهد که نخست، جوانان مهم‌ترین استفاده‌کنندگان از رسانه‌های اجتماعی هستند؛ دوم، استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی اینترنتی نه تنها مهم‌ترین فعالیت ایشان در اوقات فراغت است بلکه بیشتر جوانان وقت قابل توجهی را به حضور در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی نسبت به سایر فعالیت‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند/ همچنین، بر اساس نتایج این مطالعه یادگیری مطالب جدید، سرگرمی، عضویت و فعالیت در گروه‌های متناسب با سلایق فردی، دوست‌یابی و کسب اخبار به‌ترتیب، بیشترین فراوانی را به‌عنوان اولویت اول کارکردهای رسانه‌های اجتماعی در ایران دارا هستند.
 



 

کلیدواژه‌ها