بررسی دیدگاه کاربران کتابخانة ملی ایران در زمینة ظرفیتهای آموزشی پیامرسان تلگرام در ایران نوشتة پروین احمدی داود آقارفیعی فریده وزیری هشی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی ظرفیتهای آموزشی پیامرسان ” تلگرام“ بود. روش تحقیق توصیفی/ پیمایشی است و از حیث هدف، تحقیق کاربردی محسوب میشود. جامعة آماری این پژوهش را اعضاء کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران تشکیل میدهند و نمونة آماری نیز از اعضاء کتابخانة ملی انتخاب شدهاند. از میان 1500 نفر ظرفیت کتابخانة ملی، بر طبق فرمول کوکران (CochranFormula) با خطای 5درصد، 305 نمونه حاصل شد و طی 5 روز در 5 تالار اصلی کتابخانه ملی، (تالارهای ابن ندیم (مرجع و کتاب شناسی)، رازی (علوم و فنون)، ابن سینا (علوم انسانی)، فارابی(علوم اجتماعی و هنر) و کتابخانه عمومی)، 226 پرسشنامه قابل بررسی بازگشت و کاربران به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که میان مقطع تحصیلی و رشتة تحصیلی با متغیر اعتقاد به ظرفیتهای آموزشی تلگرام رابطة معناداری وجود ندارد، ولی میان جنسیت و استفادة آموزشی از تلگرام رابطه وجود دارد و دیدگاه جنس مؤنث در زمینة مصرف آموزشی از تلگرام مساعدتر است. همچنین نتایج نشان داد که شبکة مجازی تلگرام، فرصت مناسبی را برای پیگیری ” آموزش“ در ایران فراهم کرده است و با توجه به میانگین به دست آمده در محاسبات (76/3) آزمودنیهای مایل به استفاده از این شبکه در فعالیتهای علمی خود هستند و میتوان آیندة مطلوبی را برای استفادة آموزشی از این رسانه متصور بود که باید در این زمینه آموزشهای لازم را ارائه کرد.
. (1396). بررسی دیدگاه کاربران کتابخانة ملی ایران در زمینة ظرفیتهای آموزشی پیامرسان تلگرام در ایران نوشتة پروین احمدی داود آقارفیعی فریده وزیری هشی. فصلنامه رسانه, 28(4), 109-131.
MLA
. "بررسی دیدگاه کاربران کتابخانة ملی ایران در زمینة ظرفیتهای آموزشی پیامرسان تلگرام در ایران نوشتة پروین احمدی داود آقارفیعی فریده وزیری هشی". فصلنامه رسانه, 28, 4, 1396, 109-131.
HARVARD
. (1396). 'بررسی دیدگاه کاربران کتابخانة ملی ایران در زمینة ظرفیتهای آموزشی پیامرسان تلگرام در ایران نوشتة پروین احمدی داود آقارفیعی فریده وزیری هشی', فصلنامه رسانه, 28(4), pp. 109-131.
VANCOUVER
. بررسی دیدگاه کاربران کتابخانة ملی ایران در زمینة ظرفیتهای آموزشی پیامرسان تلگرام در ایران نوشتة پروین احمدی داود آقارفیعی فریده وزیری هشی. فصلنامه رسانه, 1396; 28(4): 109-131.