رونـدها، عملکردها و نیـازهای بخش مطبوعات استانی (مطالعه موردی: مطبوعات استان کردستان)/ نوشته : فواد ایزدی , محسن محمدی , روح الله فلاحی گیلان , محمد نبی آقا تقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

مطبوعات بالاخص روزنامه‌ها در ایران از آغاز پیدایی تا به امروز همواره ”مرکزی“ بوده­اند تا ”محلی“. این بدین معناست که بسیاری از مطبوعات به ابعاد سیاسی فرهنگی، اقتصادی و... کلان کشور  و یا به نیازها و معضلات موجود شهرهای مرکزی می­پردازند و عملاً نیازهای شهرهای کوچک­تر در نظر گرفته نمی­شود. ماهیت تأثیرپذیری مطبوعات محلی از برخی متغیرهای متناظر در مطبوعات ملی، متفاوت بوده و از این رو در بررسی مطبوعات محلی، باید به تغییرات ماهوی متغیرهای همنام در حوزة ملی نیز توجه داشت. در این پژوهش ضمن بررسی وضعیت انتشار مطبوعات در استان کردستان تلاش شده است تا به تطبیق نیازهای شهروندان این استان و محتوای پیام‌ها در مطبوعات استانی پرداخته شود.
این پژوهش از دو روش اسنادی و پیمایشی استفاده کرده است. در روش اسنادی از داده‌های سالنامه آماری و همچنین بولتن ادارة کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان (1390) استفاده شده؛ و در روش پیمایش، دادها از طریق پرسشنامه گردآوری شده است و جامعه آماری همه افراد 16 سال و بیشتر ساکن در استان کردستان است و حجم نمونه 500 نفر تعیین شده است. 
یافته­های پژوهش نشان می­دهد که 35 عنوان نشریه‌ای که در سطح استان نشر می­یابد اکثراً در قالب فصلنامه و ماهنامه بوده است. همچنین یافته‌ها نشان داده است که در حدود 45درصد پاسخگویان در یک هفتة قبل از پیمایش هیچ‌گونه عنوان روزنامه‌ای مطالعه نکرده‌اند و این آمار برای مجله به 60درصد رسیده است. همچنین یافته‌ها نشان داده پاسخگویانی که روزنامه و مجله مطالعه می‌کنند بیشتر شهرنشین و دارای تحصیلات بالای دیپلم هستند و اولویتشان بیشتر بر مطالب سیاسی، حوادث، ورزشی و اجتماعی و اقتصادی است و کمترین اولویت مطالب دینی و اندیشه و تاریخ است؛ و در بین شهروندانی که تحصیلات زیر دیپلم دارند مطالب حوادث، ورزشی و فرهنگی‌ـ هنری در اولویت اول است. این یافته‌ها گویای آن است که در بحث نشریات، توجه به مخاطب و ذائقه آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Press in Kurdistan, the Needs, Trends and the Performance

چکیده [English]

The press especially the newspaper in Iran from the advent always was the central not the local it means that most of the newspapers deal with the political, cultural, economy issues of the country generally as well as most of the time they were concerned about the issues of the large cities not the towns. Therefore the variables which may affected the local press may be different from the variables influenced the national press.
The documentary and survey method has been utilized in this paper. The Statistical Yearbook data as well as the bulletin of the general department of Culture and Islamic Guidance (Iran, Kurdistan) (2012) has been used in the documentary method; questionnaire is used for collecting the data in survey method. The Statistical population of this research has been all people who live in Kurdistan Province and they have to be 16 and above 16, so the sample size has been determined about 500 people.
The finding have indicated that 35 magazines which are published throughout the province are quarterly or monthly Journal. Among the respondents 45 percent of them never read even one newspaper during the last week, this data for the magazine and journals have been 60 percent. The findings have shown the people who may read the press belong to the citizens class also they have higher diploma educations. Moreover they prefer to read political, social, economy, events, sport issues but they don’t pay attention to the religious, history issues published in the press. In addition the lower diploma citizens pay more attention to the issues related to events, sports and culture – art. The findings demonstrate that being audience oriented and concern about what they want can be very crucial in publishing and attracting the audience

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Press
  • Provincial Press
  • Kurdistan
  • the Content of the Message
  • Audience Demands