طراحـی مـدل مفهـومی ارزیـابی عملکـرد مطبوعات کشور/ نوشته : نادر جعفری و حسین اصلی پور
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
بهبود مستمر عملکرد سازمانها نیروی عظیم همافزاییایجاد میکند که این نیروها میتواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصتهای تعالی سازمانی شود. به همین دلیل دولتها، سازمانها و مؤسسات، تلاش پیش برندهای را در این مورد اعمال میکنند و مؤسسات مطبوعاتی نیز از این نکته مستثنی نیستند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی مطبوعه و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد مطبوعات میسر نخواهد شد. لازمة تمامی موارد مذکور، ارزیابی و اندازهگیری عملکرد است. با توجه به اهمیت موضوع ارزیابی عملکرد و نیز گسترش رسانهها به ویژه مطبوعات در هزارة سوم، این مقاله در تلاش برای یافتن چارچوبی نظاممند و مستند جهت ارزیابی مطبوعات در سطح کشور و ارائه مدل مفهومی ارزیابی عملکرد مطبوعات در بستر چارچوب نظری استخراج شده است. در واقع سؤال اصلی در تحقیق حاضر آن است که ارزیابی مطبوعات کشور دارای چه ابعاد و مؤلفههایی است؟ نتایج حاصل از مرور مدلهای ارزیابی عملکرد و مطالعه ویژگیهای خاص مطبوعات و سازمانهای مطبوعاتی حاکی از آن بود که به منظور انجام ارزیابیهای جامع، همهجانبه و دقیق از وضعیت مطبوعات کشور میبایست چنین ارزیابی در چهار سطح حاکمیتی، شرکتی، کسب و کار و عملیاتی صورت پذیرد. همچنین مدل مفهومی ارزیابی عملکرد مطبوعات دارای ویژگیهای خاصی است که آن را از مدلهای ارزیابی مدیریت سازمانهای تجاری کاملاً متمایز میسازد.