مدل‌های تطابق با تکنولوژی در رسانه‌ها/نوشته : حسن خجسته باقرزاده و محسن فرامرزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی در جوامع مختلف و فواید ایجاد شده توسط تکنولوژی در سه حوزة تولید‌، توزیع و دریافت محتوا‌، تصمیم عقلایی بر استفاده از این تکنولوژی‌ها است؛ اما در عمل‌، موانعی وجود دارد که تطابق این تکنولوژی‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد‌، هدف این مقاله یافتن محرک‌ها و موانع موجود برای تطابق با تکنولوژی در مؤسسه‌های رسانه‌ای است. این مقاله عرصة تطابق با تکنولوزی را به دو حوزة فردی و مؤسسات رسانه‌ای تقسیم‌بندی می‌کند. در تئوری‌های مرتبط با مؤسسات رسانه‌ای از تئوری‌های فردی هم استفاده شده است. تطابق در سازمان رسانه‌ای مستلزم توجه به پارامترهای پیچیده‌تری نسبت به سطوح فردی است و علاوه بر ویژگی‌های یک سازمان رسانه‌ای‌،  عوامل درونی و بیرونی سازمان می‌توانند نقش‌های مؤثری در تطابق با تکنولوژی ایفا کنند. توجه به این عوامل می‌تواند علاوه برحضور فعالانه در صنعت رسانه‌، مؤسسات رسانه‌ای را از آسیب ناشی از ورود تکنولوژی‌ها ایمن کند و تسهیلات خاصی را در حوزه‌های تولید‌، توزیع و دریافت محتوا ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A review of Technology Adoption Models in the Media

چکیده [English]

Given the increasing spread of technology in different societies and its benefits in content production, content distribution and content reception, a rational decision is using these technologies, but in practice, there are some obstacles that make technology adoption a difficult task. This article aims at finding existing motivations and obstacles for technology adoption in media firms. In this article, technology adoption is studied at individual as well as media firm levels. Theories related to media firms are using those theories applied at the individual level. Although some of these models have been studied by different scholars and their limitations and qualifications have been mentioned, it seems that the issue of technology adoption has not been fully investigated in the field of media management. It is hoped that studying these models would lead to presenting models which could be applied more efficiently.

کلیدواژه‌ها [English]

  • technology adoption
  • media firms
  • Innovation
  • media technology