نقش رسانه‌ها در نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

اقتصاد مقاومتی اصطلاحی است که اولین‌بار در سال 1389، از سوی مقام معظم رهبری، در دیدار با جمعی از کارآفرینان کشور مطرح و پس از آن نیز در سخنرانی‌‌های متعددی مورد تأکید ایشان قرار گرفت. اقتصاد مقاومتی در حقیقت اقتصادی را ترسیم می‌کند که توانایی مقابله با شوک‌‌های وارده بر اقتصاد را دارد. چنین اقتصادی باید قابلیت انعطاف در شرایط مختلف و توانایی عبور از بحران را داشته باشد. برای دستیابی به چنین اقتصادی لازم است نگاه بلندمدت به سیاست‌های اقتصادی وجود داشته و زیرساخت‌های اقتصاد به‌گونه‌ای طراحی شوند تا در آینده چارچوب کلی اقتصاد در برابر انواع ناملایمات تقویت شود. در این میان، رسانه‌ها می‌توانند با اتخاذ سیاست‌های خاص خود از جمله آموزش سواد رسانه‌ای و تقویت سرمایة اجتماعی در جامعه موجب تغییر سبک زندگی افراد شوند و بدین‌ترتیب کمک شایانی به بسترسازی و تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه کنند. در این مقاله با ارائة یک مدل تحلیلی به نقش و تأثیر رسانه بر اقتصاد مقاومتی پرداخته شده‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Role of Media in Institutionalization of Economy of Resistance

چکیده [English]

Economy of resistance is a phrase used for the first time in 2012 by Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei in a meeting with a group of Iranian entrepreneurs. The idea was later emphasized by him in numerous speeches. The economy of resistance in fact outlines an economy which has the capability to deal with shocks inflicted on the economy. Such an economy must be flexible under different conditions and have the capability to pass through crisis. To achieve such an economy, it is necessary to have a long-term perspective of economic policies and also the economic infrastructure should be designed in a way that the general framework of the economy would be strengthened against all kinds of adversities in the future. In the meantime, the media can bring about changes in the people’s life style by adopting their own specific policies -including educating media literacy and strengthening social capital in the society- and in this way greatly help pave the way for and achieve an economy of resistance in the society. By presenting an analytical model, this paper has reviewed the role and effect of the media on the economy of resistance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Economy of resistance
  • Media
  • Life style
  • Social Capital