رسانه‌های اجتماعی و استراتژی‌های نوظهور رسانه‌های جریان اصلی (با تأکید بر تلویزیون)/ نوشته : امید جهانشاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

در این مقالة توصیفی، کوشیده‌ام جایگاه رو به رشد رسانه‌های اجتماعی را در صنعت خبر مورد توجه قرار دهم. از‌این‌رو، برخی از استراتژی‌های نوظهور سازمان‌های رسانه‌ای پیشرو جهان (به‌خصوص برندهای تلویزیونی) را معرفی کرده‌ام. این استراتژی‌ها بیانگر فضای در حال ظهور کسب‌وکار سازمان‌های خبری هستند، و می‌توانند تصویری به‌روز از فرایند تحولات صنعت خبر به خبرنگاران، محققان و به‌خصوص تصمیم‌گیران و مدیران مؤسسات رسانه‌ای قرار دهند.
با مرور استراتژی‌های سازمان‌های خبری مطرح جهان می‌توان به جرئت گفت استراتژی‌ رسانه‌های اجتماعی به بخشی جدّی و اجتناب‌ناپذیر در مدیریت سازمان‌های خبری تبدیل شده‌است. یافته‌های تحقیقات متعدد حاکی از آن است که بقا و رقابت در مختصات در حال ظهور صنعت رسانه، مستلزم طراحی و تدوین استراتژی رسانه‌های اجتماعی است. این مقاله توصیفی می‌کوشد نشان دهد که چرا و چگونه برخی سازمان‌های خبری پیشرو جهان وارد این فضای تازه شده‌اند؛ به این امید که ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای جدی‌گرفتن حضور فعال در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه مسئولان و مدیران سازمان‌های رسانه‌ای کشور قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Social Media and Emerging Strategies of Mainstream Media (with Emphasis on TV)

چکیده [English]

In this paper, I have tried to discuss the growing status of social media in the news industry. Therefore, I have introduced some of the emerging strategies of the world leading media organizations (especially TV networks). These strategies indicate the emerging atmosphere of news organizations’ businesses and can provide reporters, researchers, and especially decision makers and directors of media institutes with an updated image of the process of news industry.
By reviewing the strategies of the world-known news organizations, it can strongly be said that the strategy of social media has turned into a serious and inevitable part of the news organizations management. The findings of numerous research works indicate that survival and competition in the emerging coordinates of the media industry necessitates designing and compiling of social media strategy. This descriptive paper tries to show why and how some world-known progressive news organizations have entered this new atmosphere; with the hope that officials and managers of country’s media organizations pay attention to the need for making sound planning for taking active presence in the social media

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media
  • strategy
  • Media Organizations
  • Television
  • news industry