اولویتبندی مخاطبان و مسیرهای اطلاعرسانی برای آمادهسازی شهروندان در مقابله با بحران زلزله نوشتة محمدسعید تسلیمی محمد حقیقی زینب مولایی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
یکی از مشکلات عمدة مدیریت بحران زلزله در ایران، کمبود آموزش و اطلاعرسانی عمومی مناسب است. گرچه معمولاً بعد از وقوع هر زلزله، مسئولان و رسانهها بحثهای مختلفی در رابطه با زلزله و لزوم آمادگی در مقابل آن مطرح میکنند، اما به طور کلی جامعه اطلاعات کافی در اینباره ندارد و ضعف بزرگی در میزان آگاهیهای عمومی وجود دارد. با توجه به احتمال بالای پیشامد زلزله در کلانشهر تهران تصمیمگیری دربارة چگونگی آگاهی بخشیدن به عموم شهروندان جهت مدیریت شرایط بحران ضروری است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی اجزاء آگاهیبخشی و اطلاعرسانی دربارة زلزله تهران به روش دلفی انجام شده است. مخاطبان و مسیرهای اطلاعرسانی به منظور آگاهیبخشی، شناسایی و اولویتبندی شدهاند. اجماع ۴۳ نفر از خبرگان حوزههای مرتبط نشان داد که شش گروه دانشآموزان، زنان خانهدار، دانشجویان، افراد شاغل، کودکان و سالمندان به ترتیب مهمترین مخاطبان هدف برای اطلاعرسانی هستند. برای هر یک از این گروههای ششگانه ۱۰ مسیر اطلاعرسانی برای انتقال پیام شناسایی شده است. در نهایت فهرست اولویتبندیشده از مخاطبان و مسیرها به دست آمد که میتواند در جهت آمادهسازی شهروندان برای مقابله با بحران مورد توجه سیاستگذاران و مجریان نهادهای مرتبط قرار گیرد.
. (1396). اولویتبندی مخاطبان و مسیرهای اطلاعرسانی برای آمادهسازی شهروندان در مقابله با بحران زلزله نوشتة محمدسعید تسلیمی محمد حقیقی زینب مولایی. فصلنامه رسانه, 28(3), 121-140.
MLA
. "اولویتبندی مخاطبان و مسیرهای اطلاعرسانی برای آمادهسازی شهروندان در مقابله با بحران زلزله نوشتة محمدسعید تسلیمی محمد حقیقی زینب مولایی". فصلنامه رسانه, 28, 3, 1396, 121-140.
HARVARD
. (1396). 'اولویتبندی مخاطبان و مسیرهای اطلاعرسانی برای آمادهسازی شهروندان در مقابله با بحران زلزله نوشتة محمدسعید تسلیمی محمد حقیقی زینب مولایی', فصلنامه رسانه, 28(3), pp. 121-140.
VANCOUVER
. اولویتبندی مخاطبان و مسیرهای اطلاعرسانی برای آمادهسازی شهروندان در مقابله با بحران زلزله نوشتة محمدسعید تسلیمی محمد حقیقی زینب مولایی. فصلنامه رسانه, 1396; 28(3): 121-140.