نقش تلویزیون در ایجاد و تقویت فضای عمومی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه خبـرگان ارتباطی و مدیـران رسـانه /نوشته : سیدوحید عقیلی و اعظم علی اصفهانی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
بیش از سه دهه از انقلاب اسلامیایران میگذرد. افکار عمومی و گسترة همگانی بهعنوان یکی از داراییهای اصلی هر جامعه دستخوش تغییراتی شدهاند. نهادهای خاصی از جمله رسانهها و بهویژه تلویزیون، بهعنوان پرهزینهترین و اصلیترین نهاد فرهنگی کشور در این تغییرات اثرگذار بودهاند. با توجه به اهمیت و اثر نهاد رسانه در این دوران، مسئلة اصلی این پژوهش ”بررسی نقش رسانهها و بهطور خاص تلویزیون در ایجاد فضای مفاهمه و گفتمان در جمهوری اسلامی ایران“ است. سؤال اصلی این است که آیا تلویزیون موجب تأثیر در فضای گفتمان و مفاهمه در ایران شدهاست؟ اگر تأثیر داشته این تأثیر در جهت تقویت بوده یا تأثیر؟ مبنای تئوریک، نظریة گسترة همگانی هابرماس است. روش تحقیق، توصیفیـ تحلیلی و توصیفیـ زمینهیابی و روش اجرا، کتابخانهایـ اسنادی، مصاحبه و دلفی است. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات فیش تحقیق و پرسشنامه است. نتایج نشان میدهد که تلویزیون بر گستره همگانی ایران تأثیری در جهت تقویت دارد. اما شبکههای تلویزیونی نتوانستهاند مسائل ضروری و مبتلا به جامعه را به شایستگی انعکاس دهند و فارغ از سوء گیری به گفتوگوی عقلانی و طرح آزادانه، آگاهانه و نقادانه و منطقی مسائل عمومی بپردازند
. (1394). نقش تلویزیون در ایجاد و تقویت فضای عمومی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه خبـرگان ارتباطی و مدیـران رسـانه /نوشته : سیدوحید عقیلی و اعظم علی اصفهانی. فصلنامه رسانه, 26(2), 119-140.
MLA
. "نقش تلویزیون در ایجاد و تقویت فضای عمومی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه خبـرگان ارتباطی و مدیـران رسـانه /نوشته : سیدوحید عقیلی و اعظم علی اصفهانی". فصلنامه رسانه, 26, 2, 1394, 119-140.
HARVARD
. (1394). 'نقش تلویزیون در ایجاد و تقویت فضای عمومی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه خبـرگان ارتباطی و مدیـران رسـانه /نوشته : سیدوحید عقیلی و اعظم علی اصفهانی', فصلنامه رسانه, 26(2), pp. 119-140.
VANCOUVER
. نقش تلویزیون در ایجاد و تقویت فضای عمومی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه خبـرگان ارتباطی و مدیـران رسـانه /نوشته : سیدوحید عقیلی و اعظم علی اصفهانی. فصلنامه رسانه, 1394; 26(2): 119-140.