بررسی تطبیقی چگونگی به‌کارگیری نرم‌خبرها (مطالعة موردی بخش‌های خبری 20:30 شبکة دوم سیما و 60 دقیقه تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی ) /نوشته : حسین بصیریان جهرمی و فریماه فهیم دانش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

این مقاله با هدف مقایسه میان نحوه و چگونگی استفاده از نرم‌خبرها در بخش خبری اخبار 20:30 شبکة دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران و بخش خبری 60 دقیقه شبکة تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی نگاشته شده‌است. نرم‌خبر گونه‌ای از سبک خبری است که ماهیتی گزارش‌گونه دارد و عمدتاً برای پوشش موضوعات مورد علاقة انسانی در حوزة عمومی به‌کار می‌رود و می‌تواند زبانی غیررسمی داشته باشد. این ژانر خبری، قدمتی به‌مراتب بیشتر در اخبار کشورهای توسعه‌یافته‌ و شبکه‌های نظیر سی‌ان‌ان، دویچه‌وله و فاکس‌نیوز دارد و در دستور کار اکثریت قریب به اتفاق شبکه­های خبری قرار گرفته‌است. روش انجام این پژوهش، تحلیل محتواست و از پرسشنامة معکوس استفاده شده‌است.
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هرچند بیشترین محتوای اخبار هر دو بخش خبری در مورد ” ایران“ بوده، اما بخش خبری 60 دقیقه بی‌بی‌سی فارسی، بیش از اخبار 20:30 شبکة دوم سیما از ” نرم‌خبر“ استفاده کرده‌است. همچنین بخش خبری 60 دقیقه بی‌بی‌سی، از لحاظ کمّی (تحلیل محتوا) در بهره‌گیری از سبک‌های خبری، منابع خبری، جهت‌گیری خنثی یا بی‌طرفانه و انتشار تصاویر، و از لحاظ کیفی (روزنامه‌‌نگاری روایتی) در مقایسه با اخبار 20:30 شبکه دوم سیما، موفق‌تر عمل کرده‌است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative Review of Mechanism of Using Soft News Case Study: News Programs of “20:30” of IRIB Channel 2 and “60 Minutes” of BBC Persian TV

چکیده [English]

This paper aims to review the mechanisms soft news has been used in the news programs of “20:30” of Channel 2 of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) and the “60 Minutes” of the BBC Persian Television. Soft news is a news genre that has a feature style nature and is mainly used to cover human-interest topics in the public sphere, which can be said in an informal language. This news genre has had by far a longer precedence in news reports of developed countries and in networks such as CNN, Deutsche Welle and Fox News. It is included in the agenda of majority of news networks. The methodology of this study is content analysis and inverse questionnaire has been used to collect data. The findings of the research indicate that although the lion’s share of the contents of both news programs dealt with “Iran”, BBC’s “60 Minutes” news program has used “soft news” more than IRIB’s “20:230” news program. 
Moreover, BBC’s “60 Minutes” news program has acted more successfully in terms of quantity (content analysis) in using news styles, news sources, neutral or impartial orientation and airing footages as well as in terms of  quality (narrative journalism) compared to IRIB Channel 2’s “20:30” news program.

کلیدواژه‌ها [English]

  • News
  • soft news
  • Persian BBC
  • “60 Minutes” (news program)
  • “20:30” news broadcast
  • IRIB Channel 2
  • News program