نشانه‌شناسی تبلیغات کودکان نوشتة مژگان فراهانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

مقالة حاضر با هدف نشانه‌شناسی تبلیغات کودکان، آگهی­های تجاری که کودکان را مخاطبان هدف خود قرار داده­اند، مورد خوانش قرار می­دهد. تکنیک­های به‌کار رفته و همچنین ارزش­های مورد تبلیغ در این آگهی­ها از اهداف پژوهش حاضر است. نمونه­های مورد بررسی پنج آگهی تجاری پخش‌شده در سال‌های دهة 90 از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است. نتایج نشان می­دهد که آگهی‌های تجاری که مخاطب هدف آنان کودکان هستند از جاذبه‌هایی نظیر طنز و احساسات و تکنیک­هایی همچون رؤیاپردازی، رتوسکوپ، انیمیشن، موزیکال و ... بهره جسته‌اند. همچنین در این آگهی­ها، سازندگان عمدتاً با تأکید بر قوه تخیل کودکان، روایتی داستان‌گونه را بیان می­کنند که در آن کودک به‌راحتی نمی­تواند به اهداف سازندگان کالاها پی ببرد. در همه آگهی‌های مورد خوانش، کالا عمدتاً رهایی‌بخش، جبرانی برای کسالت­ها و سردرگمی­ها و کمبودهای فردی و اجتماعی و  هویت بخش معرفی می­شوند

کلیدواژه‌ها