نشانه‌شناسی تبلیغات کودکان نوشتة مژگان فراهانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

مقالة حاضر با هدف نشانه‌شناسی تبلیغات کودکان، آگهی­های تجاری که کودکان را مخاطبان هدف خود قرار داده­اند، مورد خوانش قرار می­دهد. تکنیک­های به‌کار رفته و همچنین ارزش­های مورد تبلیغ در این آگهی­ها از اهداف پژوهش حاضر است. نمونه­های مورد بررسی پنج آگهی تجاری پخش‌شده در سال‌های دهة 90 از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است. نتایج نشان می­دهد که آگهی‌های تجاری که مخاطب هدف آنان کودکان هستند از جاذبه‌هایی نظیر طنز و احساسات و تکنیک­هایی همچون رؤیاپردازی، رتوسکوپ، انیمیشن، موزیکال و ... بهره جسته‌اند. همچنین در این آگهی­ها، سازندگان عمدتاً با تأکید بر قوه تخیل کودکان، روایتی داستان‌گونه را بیان می­کنند که در آن کودک به‌راحتی نمی­تواند به اهداف سازندگان کالاها پی ببرد. در همه آگهی‌های مورد خوانش، کالا عمدتاً رهایی‌بخش، جبرانی برای کسالت­ها و سردرگمی­ها و کمبودهای فردی و اجتماعی و  هویت بخش معرفی می­شوند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Semiotics of Advertising for Children Mozhgan Farahani

چکیده [English]

This paper aims to study semiotics in advertising for children and surveys the commercials that target children as their audience. Review of the techniques applied and the values advertised in these commercials are among the goals of the present study. The samples examined in this survey are five television commercials that were aired by the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) during the past five years. The research findings show that the commercials with children as their target audience have used attractions such as humor and emotions and techniques such as fantasy, rotoscoping, animation, musicals, and etc. Also, by focusing mainly on children's imagination, the advertisers tell a story-like narration by which children cannot easily realize the goals of the products’ manufacturers. In all the studied commercials, the product is introduced mainly as liberating, or compensating for frets, confusions and social and individual needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercials
  • Advertisements
  • values
  • Semiotics
  • children