نشانه‌شناسی عناصر بازنمایی هویت آنلاین (مطالعة کاربران پرطرفدار ایرانی در اینستاگرام) نوشتة حسین بصیریان جهرمی مرضیه نحوی نظام‌آبادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

این مقاله به تحلیل عناصر بازنمایی‌شده از هویت کاربران مشهور، در تصاویر به اشتراک گذاشته‌شده در صفحات اینستاگرام آنها پرداخته است. بدین‌منظور و با هدف پاسخگویی به این سؤالات که: «در شبکه اجتماعی اینستاگرام، چه استانداردهایی برای بازنمایی هویت از طریق عکس دارد؟» افرادی که دارای شهرت هستند (کسانی که پربیننده‌ترین صفحات را دارند) و «کاربران مشهور ایرانی در اینستاگرام، چه استاندارد مشترکی را رعایت و چه هویتی را از خود بازنمایی می‌کنند؟» در این مقاله، از روش تحلیل نشانه‌شناسی استفاده شده است. همچنین ضمن کاربست و بهره‌گیری از نظریه‌های ” نشانه‌شناسی عکس“  رولان بارت، ”بازنمایی رسانه‌ای“ استوارت هال، ” تمایز“ پیر بوردیو، ” هویت شبکه‌ای“ مانوئل کاستلز و ”برندسازی شخصی“ جان آنتونیو، برخی از عکس‌های منتشر شده از سوی کاربران مشهور ایرانی، واکاوی شده است. تحلیل موردی 8 عکس برگزیده از میان 100 صفحه عکس اینستاگرامی کاربران با بیش از 30 هزار دنبال‌کننده، در بازة زمانی سه‌ماهة آخر سال 1394 و سه‌ماهة نخست سال 1395 که کاملاً هدفمند انتخاب شده، مؤید وجود شاخص‌های عمومی و مشترک در بازنمایی هویت کاربران مشهور ایرانی در اینستاگرام است که برای بازنمایی متفاوت از خود، نسبت به دیگران هم‌رده و یا بیان ویژگی خاص فردی، به عامل اصلی هویت‌یابی مجازی آنها نیز، تبدیل شده است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Semiology of Representation Elements of Online Identity: Study of Highly Followed Iranian Users on Instagram Hossein Bassirian Jahromi, Marziyeh Nahvi Nezamabadi

چکیده [English]

This paper analyzes the represented elements of famous users’ identity in images shared on Instagram. The paper intends to respond to the following questions: What standards exist on Instagram social network for identity representation through images?
What common standards do famous people (those who have the highest viewed pages) and famous Iranian users on Instagram observe and what identity do they represent from themselves?
The study uses semiology analysis method. Some images posted by famous Iranian users have been analyzed using the theories of Roland Barthes’ ‘Semiology of Images’, Stuart Hall’s ‘Representation & the Media’, Pierre Bourdieu's ‘Distinction’, Manuel Castells’ ‘Network Identity’, and John Antonios’ ‘Personal Branding’.
Eight images were purposefully chosen from among 100 Instagram image pages of users with more than 30,000 followers posted during the last quarter of the Iranian year of 1394 and the first quarter of 1395 (covering the period between December 21, 2015 and June 20, 2016). The case study indicated the existence of common and general indexes in identity representation of the well-known Iranian users on Instagram, which have turned into the main elements for their virtual identity formation for different representations of themselves compared to their peers or for expressing

کلیدواژه‌ها [English]

  • Online Identity
  • Semiology
  • Representation
  • Iranian Users
  • Personal Branding
  • Instagram