نشانه‌شناسی عناصر بازنمایی هویت آنلاین (مطالعة کاربران پرطرفدار ایرانی در اینستاگرام) نوشتة حسین بصیریان جهرمی مرضیه نحوی نظام‌آبادی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

چکیده

این مقاله به تحلیل عناصر بازنمایی‌شده از هویت کاربران مشهور، در تصاویر به اشتراک گذاشته‌شده در صفحات اینستاگرام آنها پرداخته است. بدین‌منظور و با هدف پاسخگویی به این سؤالات که: «در شبکه اجتماعی اینستاگرام، چه استانداردهایی برای بازنمایی هویت از طریق عکس دارد؟» افرادی که دارای شهرت هستند (کسانی که پربیننده‌ترین صفحات را دارند) و «کاربران مشهور ایرانی در اینستاگرام، چه استاندارد مشترکی را رعایت و چه هویتی را از خود بازنمایی می‌کنند؟» در این مقاله، از روش تحلیل نشانه‌شناسی استفاده شده است. همچنین ضمن کاربست و بهره‌گیری از نظریه‌های ” نشانه‌شناسی عکس“  رولان بارت، ”بازنمایی رسانه‌ای“ استوارت هال، ” تمایز“ پیر بوردیو، ” هویت شبکه‌ای“ مانوئل کاستلز و ”برندسازی شخصی“ جان آنتونیو، برخی از عکس‌های منتشر شده از سوی کاربران مشهور ایرانی، واکاوی شده است. تحلیل موردی 8 عکس برگزیده از میان 100 صفحه عکس اینستاگرامی کاربران با بیش از 30 هزار دنبال‌کننده، در بازة زمانی سه‌ماهة آخر سال 1394 و سه‌ماهة نخست سال 1395 که کاملاً هدفمند انتخاب شده، مؤید وجود شاخص‌های عمومی و مشترک در بازنمایی هویت کاربران مشهور ایرانی در اینستاگرام است که برای بازنمایی متفاوت از خود، نسبت به دیگران هم‌رده و یا بیان ویژگی خاص فردی، به عامل اصلی هویت‌یابی مجازی آنها نیز، تبدیل شده است

کلیدواژه‌ها