ارزیابی طرح ها در رسانه های ایران از نظر سلامت معنوی براساس نظرهای بینندگان و خبرگان با روش فرایند تحلیل شبکه (مورد مطالعه: شبکة تلویزیونی استان اصفهان

نوع مقاله : مطالعه موردی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستم های سلامت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

2 کارشناس علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور خوراسگان، خوراسگان، ایران

چکیده

 این مقاله، به ارزیابی طرحها در رسانههای ایران، با توجه به ابعاد سلامت معنوی از دیدگاه بینندگان و خبرگان میپردازد تا برمبنای آنها، بهترین طرح برای بهبود وضعیت فعلی یکی از شبکههای تلویزیونی مشخص شود. با توجه به تأثیر قابل توجه رسانهها بر بُعد اطلاعاتی سلامت معنوی در بینندگان، کارشناسان رسانه، بُعد سلامت معنوی را انتخاب کردند. از این رو، پرسشنامههایی بر مبنای تحقیقات میدانی، نظر خبرگان و مدل سروکوال، برای بررسی سلامت معنوی رسانه با توجه به ابعاد پاسخگویی به نیازهای بینندگان مختلف، اطمینان از صحت و تناسب اطلاعات ارائه شده، متناسب بودن زمان ارائة اطلاعات، قابلیت جلب رضایت و اعتماد بینندگان طراحی شد. روایی پرسشنامهها، با روش لاوشه و پایایی آنها بر اساس آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. سپس تعدادی از مخاطبان تلویزیونی، بر اساس نظریة کلاین و فرمول کوکران انتخاب شدند و نتایج حاصل از پاسخهای آنها بررسی شد. نتایج نشان دادند که پراهمیتترین موضوع مورد انتظار، اطمینان از صحت اطلاعات ارائه‌‌شده است. همچنین تناسب اطلاعات ارائه‌‌شده، بیشترین امتیاز (378/0) و پاسخگویی به نیازهای بینندگان مختلف کمترین امتیاز (054/0) را در وضعیت موجود دارند. سپس همبستگی متغیرهای پژوهشی با آزمون فرضیه پیرسون بررسی شد و نتایج نشان دادند که زیرمعیارهای انتخابشده بر ارزیابی سلامت معنوی رسانه مؤثر هستند. درنهایت نتایج گردآوریشده در اختیار مدیران شبکة اصفهان قرار گرفت تا اولویت طرحهای پیشنهادی برای ارتقاء سلامت معنوی در شبکة تلویزیونی استان اصفهان، بر اساس نتایج گردآوریشده و نظرهای آنها و با استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره فرایند تحلیل شبکه مشخص شود. همچنین سوپرماتریس ارزیابی طرحها محاسبه و بهترین طرح برای بهبود وضعیت فعلی انتخاب شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Projects Brought up by Iranian Media about Spiritual Health Based on the Views of Viewers and Experts Involved in Network Analysis Process (Case study: Isfahan Province Television Network)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahdi Ershadi 1
  • Mahboubeh Eghdami 2
  • Seyyed Mohammad Ghalamkarian 3
1 Master of Health Systems Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran (Corresponding Author)
2 Bachelor of Educational Sciences, Payame Noor University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Khorasgan, Khorasgan, Iran
چکیده [English]

 
 This article evaluates the plans in the Iranian media, considering the dimensions of spiritual health from the perspective of viewers and experts, so that to determine the best plan to improve the existing situation of one of the TV networks. 
Due to the significant impact of the media on the information dimension about spiritual health of viewers, the media experts chose this dimension of the spiritual health. Therefore, questionnaires based on field research, expert opinion and SERVQUAL Model were designed to assess the spiritual health programs of the media according to the dimensions of responding to the needs of different viewers, ensuring the accuracy and appropriateness of information provided, appropriateness of information, satisfaction and viewers trust Viewers. The validity of the questionnaires was assessed by the Leuche Method and their reliability was assessed based on Cronbach's Alpha. Then, a number of TV audiences were selected based on Klein's Theory and Cochran's Formula, and the results of their responces were examined. The results showed that the most important thing to expect is to ensure the accuracy of the information provided. Meanwhile, the appropriateness of the provided information has the highest score (0.0378) and meeting the needs of different viewers has the lowest score (0.054) in the current situation. Then, the correlation between research variables and Pearson Hypothesis was examined and the results showed that the selected sub-criteria are effective in assessing the spiritual health of the media.
 Finally, the collected results were submitted to the managers of Isfahan network to prioritize the proposed projects and programs for promoting spiritual health in Isfahan TV channel, based on the collected results and their opinions and using the multi-criteria decision-making method of network analysis process. Also, the design evaluation Super Matrix was calculated and the best design was selected to improve the existing situation.
Keywords: Spiritual Health, Media, Iran, Decision-Making, Prioritization.
Hierarchical Analysis of the Role of Cyberspace Factors on Development of Sacred Defense Tourism, by Employing the Fuzzy AHP Approach
Zohre Javadieh, Nasim Majidi Ghahroudy & Bita Shahmansouri 
The tourism industry is one of the most lucrative and employment-generating industries in the world, which in recent decades has received more attention than any time before, by every country. Many countries earn a significant portion of their national income through the tourism industry, and the foreign exchange earnings are one of the major sources for boosting the national economy and development of countries.
 The main purpose of this study is to rank the position of cyberspace factors affecting the development of Sacred Defense tourism. This research has been carried out by using fuzzy Hierarchical Analysis (FAHP). The data of the present study, using a researcher-made questionnaire, were collected based on a pairwise comparison of a sample of 10 experts of media and tourism management (qualitative section) and 66 media management experts (quantitative section) in 2020. 
The results show that in cyberspace, the greatest impact is attributed to enhancing technological infrastructure, concentrating on the components of software in relations to Sacred Defense Tourism, creating E-tourism infrastructure in the said area, virtual archiving of works related to Resistance Literature and Sacred Defense and the use of cyberspace to introduce and promote Sacred Defense Tourism, are the next factors affecting the development of such particular type of tourism.
Keywords: Holy Defense Tourism, Cyberspace, Strengthening Cyberspace Technological Infrastructure, Software Components, Creating Electronic Infrastructure for the Holy Defense Tourism.
Investigating the impact of Destination Branding on Development of Rural Tourism (Saravan Village, Gilan)
Fatemeh Dozandeh Zia abadi, Mehdi Basouli & Asghar Nabil 
Strategic rural tourism is very important to strengthen local communities in rural areas. therfore, rural development and tourism planners rely on new tools to achieve this objective.
Rural planning strategies have emphasized and taken steps to use new concepts such as destination branding. The present study examines the importance and impact of destination branding on the development of rural tourism. Not mush studies has been conducted in Iran on the captined topic, especially in the northern regions of the country which have great potentials for rural tourism development. The village of Saravan in Gilan Province, as one of the most attractive destination for domestic and international tourism needs to expand tourism activities and identify the components of tourism branding. 
This study, using qualitative methods and content analysis, intends to investigate the effect of destination branding on tourism development in the village of Saravan. The research method was qualitative and the statistical population of the study consisted of tourism experts, specialists and university professors and tourists (as the main consumers of the products and provided services). MAXQDA software was used for data analysis. According to the software output and research results, the criteria were identified in three sections, including social and cultural sustainability, economic development and sustainability, and environmental factors. Based on the qualitative analysis, this study further discusses the research path and proposals for future research works.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Destination Branding
  • Sustainable Tourism Development
  • Rural Tourism
  • Saravan Village
ابوالقاسمی، محمد‌. 1391.  " مفهوم شناسی سلامت معنوی و گستره آن د‌ر نگرش د‌ینی". فصلنامه مجله اخلاق پزشکی.  د‌وره 6 . شماره 20: 45 ـ 68.
ارشاد‌ی، محمد‌مهد‌ی؛  محمد‌جواد‌ ارشاد‌ی و علیرضا چرسنج. 1397. " طراحی مد‌ل ارزیابی کیفیت خد‌مات د‌ر اد‌ارات خد‌مات مشترکین شرکت توزیع برق تهران بزرگ بر پایه مد‌ل سروکوال وANP ".  فصلنامه مد‌یریت استاند‌ارد‌ و کیفیت. د‌وره 8. شماره 28: 17 ـ 32.
اصفهانی، مهد‌ی. 1389. " سلامت معنوی و د‌ید‌گاه‌ها".  فصلنامه مجله اخلاق پزشکی. د‌وره 4. شماره 14: 49 ـ 41.
اکبرزاد‌ه جهرمی، سید‌جمال‌الد‌ین. 1396. " پساتلویزیون د‌ر ایران: ارزیابی اقد‌امات صد‌اوسیما د‌ر قبال همگرایی رسانه‌ای". فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین. د‌وره 3.  شماره 10: 57 ـ 44.
حبیب‌پورگتابی، کرم و رضا صفری‌شالی. 1390. راهنمای جامع کاربرد‌ SPSS د‌ر تحقیقات پیمایشی (تحلیل د‌اد‌ه‌های کمی). چاپ چهارم. ، تهران: انتشارات متفکران.
خلقتی، مرضیه. 1399. " ارزیابی گذران اوقات فراغت د‌ر رسانه‌های اجتماعی".  فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات.  د‌وره 21.  شماره 49: 123 ـ 146.
شرف‌الد‌ین، حسین. 1390. " د‌ین و رسانه".  ماهنامه مجله معرفت. شماره 131: 31 ـ 45.
صلواتیان، سیاوش و ابوذر خوش‌بیان. 1397. " تد‌وین راهبرد‌های مطلوب برای شبکه‌های تلویزیونی استانی صد‌اوسیما از د‌ید‌گاه مد‌یران رسانة ملی و کارشناسان رسانه". فصلنامه رسانه. د‌وره 29. شماره 2: 9 ـ 30.
صیاد‌ی، مهناز؛  سیروان صیاد‌؛ احمد‌ وهابی؛ بشری  وهابی؛ بیژن نوری و منا  امانی. 1398. " بررسی سطح سلامت معنوی و عوامل مرتبط با آن د‌ر د‌انشجویان د‌انشگاه‌های شهر سنند‌ج د‌ر سال 1394". فصلنامه مجله روانشناسی و روان‌پزشکی شناخت. د‌وره 6.  شماره 1: 1 ـ 10.
طیبی، بهمن. 1398. " ارائة مد‌ل نقش سلامت معنوی بر کیفیت زند‌گی کاری و سازگاری روان‌شناختی ورزشکاران حرفه‌ای آسیب‌د‌ید‌ه".  فصلنامه مطالعات روان‌شناسی ورزشی. د‌وره 8 . شماره 29: 171 ـ 184.
کیاد‌ربند‌سری، علی و نسرین خانی‌اوشانی. 1393. " مد‌رنیته، رسانه و جنبش‌های نوین د‌ینی".  سایت پژوهش‌های معنوی.
محمد‌ی لرد‌، عبد‌المحمود‌. 1388. فرایند‌های تحلیل شبکه‌ای (ANP) و سلسله مراتبی (AHP) به همراه معرفی نرم‌افزار Super Decisions. تهران: انتشارات البرز فرد‌انش.
مختاری ملک‌آباد‌ی، رضا؛ افشین منتظرالقائم و جعفر جعفری‌فرد‌. 1396.  " ارزیابی عملکرد‌ رسانه‌ها د‌ر جغرافیای فرهنگی خاورمیانه".  فصلنامه مطالعات جغرافیا، عمران و مد‌یریت شهری.  د‌وره 3.  شماره 1: 1 ـ 15.
مرزبند‌، رحمت‌الله و علی‌اصغر زکوی. 1391. "شاخص‌های سلامت معنوی از منظر آموزه‌های وحیانی".  فصلنامه مجله اخلاق پزشکی. د‌وره  6. شماره 20: 99 ـ 69.
مظاهری سیف، حمید‌رضا و بهروز فروتن. 1391. " نفوذ معنویت عصر نوین د‌ر رسانه‌ها". ماهنامه بازتاب اند‌یشه. شماره 119: 66 ـ 86.
معتمد‌نژاد‌، کاظم.  1386. وسایل ارتباط ‌جمعی. تهران: نشر د‌انشگاه علامه طباطبایی.
موسی‌زاد‌ه، زهره؛ سیامک طهماسبی و حبیب مسعود‌ی فرید‌. 1398. " بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه سلامت معنوی د‌ر مربیان مهد‌های کود‌ک شهر تهران".  فصلنامه اند‌ازه‌گیری تربیتی. د‌وره 10. شماره 37: 71 ـ 89.